نیک نام

در این وبلاگ قصد دارم به مطالب مختلفی بپردازم امید وارم لذت ببرید

علایم ظهور
نویسنده : س . جمال عباسی - ساعت ۱٢:۳۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٦/٦
 

علایم ظهور                                                       روایاتی که در مورد حوادث قبل از ظهور و علائم ظهور رسیده بسیار و متنوع است برخی از این روایات جو اجتماعات و بویژه وضع جوامع اسلامی را پیش از ظهور تشریح می کند و برخی دیگر حوادثی را که نزدیک به ظهور واقع می شوند شرح می دهد و برخی هم بروز اموری عجیب را بیان می نماید  . . .


 

بررسی همه این روایات با پیچیدگیها و رمزهایی که در برخی وجود دارد بعهده کتابهای مفصل است و علاقمندان می توانند به کتابها و متونی که این روایات را نقل کرده اند مراجعه نمایند ما در این مقال چند علامت راکه روشنتر و به درک نزدیکترند ذکر می کنیم:

الف – روایاتی که جو قبل از ظهور را مشخص می سازد.
۱ – شیوع ظلم و جور و فسق و گناه و بی دینی در سراسر جهان و در جوامع اسلامی: در بسیاری از روایات که پیشوایان قیام مبارک امام زمان (علیه السلام) را نویئد داده اند به این که قیام آن گرامی در وقتی است که ظلم و جور جهان را فرا گرفته باشد نیز تصریح فرموده اند و در پاره ای از روایات هم یاد آوری کرده اند که پیش از ظهور امام قائم علیه السلام و بویژه نزدیک به ظهور او حتی در جوامع اسلامی فسق و فجور و انواع گناهان و زشتیها رواج کامل خواهد یافت و از آن جمله به این فجایع اشاره فرموده اند:

شراب خوری و خرید و فروش مسکرات آشکارا انجام می شد ربا خواری رواج می یابد زنا و اعمال شنیع دیگر متداول و شایع و آشکار می گردد قساوت تقلب نفاق رشوه خواری ریا کاری بدعت غیبت و سخن چینی بسیار است بی عفتی و بی حیایی و ظلم و ستم عمومی خواهد بود و زنان بی حجاب و با لباسهای زننده در اجتماع آشکار می شوند مردان به زنان و زنان به مردان در لباس و آرایش شبیه می شوند امر به معروف و نهی ازمنکر ترک می گردد و مؤمنان خوار و بی مقدار و محزون بوده و توانایی جلوگیری از گناهان و زشتیها را نخواهند داشت کفر و الحاد و بی دینی رواج یافته ن به اسلام و قرآن عمل نمی شود فرزندان نسبت به پدران و مادران آزار و بی حرمتی روا داشته و کوچکتر احترام بزرگتر را رعایت نمی کند و بزرگتر به کوچکتر ترحم نمی نماید و صله رحم مراعات نمی شود خمس و زکات پرداخت نمی شود و یا به مصرف صحیح خود نمی سرد بیگانگان و کافران و اهل باطل بر مسلمان چیره می شوند و مسلمانان با خود باختگی در همه امور و در لباس و گفتار و کردار از آنان تقلید و پیروی می کنند و حدود الهی تعلطیل می شود و …

و بسیاری فجایع دیگر که با عبارات گوناگون در روایات پیشوایان ما ذکر شده است و همه مردم اوج این فجایع را در قرن اخیر و بویژه در رژیم طاغوت شاهد بوده اند و انقلاب اسلامی ملت مسلمان ایران که امید است مقدمه قیام مبارک امام زمان علیه السلام باشد در واقع قیام علیه همین فجایع بود و برای نجات ملت از فسق و گناه و بی دینی که به دست بی دینان سرسپرده داخلی و به پشتیبانی استعمار خارجی همه گیر و روز افزون شده بود و اثرات شوم آن در همه شئون مسلمانان دیدیده می شد صورت گرفت و سپاس خدای را که به بسیاری از این نارواها در کشور اسلامی ایران پایان داده شد اما همه می دانیم که در جهان و در سایر کشورهای اسلامی این جنایات و زشتیها هنوز ادامه دارد.

ب – حوادث پیش از ظهور
۲ و ۳ ((خروج سفیانی)) و ((فرو رفتن سپاه سفیانی به زمین)):

از علاماتی که پیشوایان معصوم ما بر آن بسیار تاکید کرده و صریح و روشن بیان فرموده اند خروج سفیانی است ((سفیانی)) طبق پاره ای از روایات مردی اموی و از نسل یزید بن معاویة بنی ابی سفیان و از پلیدترین مردم است نامش ((عثمان بن عنبسه)) است و با خاندان نبوت و امامت و شیعیان دشمنی ویژه ای دارد سرخ چهره و کبود چشم و آبله رو و بدمنظر و ستمگر و خیانتکار است در شام (سابق که مشتمل بر دمشق و فلسطین و اردن و حمص و قنسرین است) قیام و به سرعت پنچ شهر را تصرف می کند و با سپاهی بزرگ به سوی کوفه در عراق می آید و در شهرهای عراق و یویژه نجف و کوفه جنایات بزرگی مرتکب می شود و سپاهی دیگر به مدینه در عربستان می فرستد سپاه سفیانی در مدینه به قتل و غارت می پردازند و از آنجا به سوی مکه می روند و سپاه سفیانی در بیابانی میان مدینه و مکه به فرمان خدای متعال به زمین فرو می روند آنگاه امام قائم (علیه السلام) پس از جریاناتی از مکه به مدینه و از مدینه به سوی عراق و کوفه می آید و سفیانی از عراق به شام و دمشق فرار می کند و امام سپاهی را به تعقیب او روانه می فرماید که سرانجام او را در بیت المقدس هلاک کرده و سرش را جدا می سازد. (۱)

۴ – ((خروج سید حسنی))

بنابر روایات ائمه علیهم السلام سید حسنی مردی از بزرگان شیعیان است که در ایران و از ناحیه ((دیلم و قزوین)) (کوهستانهای شمالی قزوین که یک قسمت آن دیلمان نام دارد) خروج و قیام می کند. مردی خداجو و بزرگوار است که ادعای امامت و مهدویت نمی کند و فقط مردم را به اسلام و روش ائمه معومین (علیه السلام) دعوت می نماید و کارش بالا می گیرد و پیروان بسیار پیدا می کند و از محل خود تا کوفه را از ظلم و جور و فسق و فجور پاک می سازد و مطاع و رئیس است و مانند سلطان عادلی حکومت می کند و هنگامی که با سپاهیان و یاران خود در کوفه است به او خبر می دهند که امام قائم (علیه السلام) با یاران و پیروان خود به نواحی کوفه آمده است سید حسنی با لشکریان خود با امام علیه السلام ملاقات می کند امام صادق علیه السلام فرموده اند: که سید حسنی امام را می شناسد اما برای انکه به یاران و پیروان خود امامت و فضایل امام را ثابت کند آشنائی خود را آشکار نمی سازد و از امام می خواهد که دلائل امامت و مواریثی که از پیامبران نزد اوست ارائه دهد و امام علیه السلام ارائه می فرماید و معجزاتی آشکار می فرماید و سید حسنی با امام بیعت می کند و پیروان او نیز با امام بیعت می کنند بجز گروهی حدود چهار هزار نفر که نمی پذیرند و به امام (ع) نسبت سحر و جادوگری می دهند و امام (علیه السلام) پس از سه روز موعظه و نصیحت چون نمی پذیرند و ایمان نمی آورند دستور قتل آنان را صادر می فرماید و همه آنان به فرمان امام کشته می شوند. (۲)

۵ – ندای آسمانی

یکی دیگر از علامات مشهور، ندای آسمانی است و آن چنان است که پس از ظهور امام غائب در مکه بانگی بسیار مهیب و رسا از آسمان شنیده می شود که امام را با اسم و رسم و نسب به همگان معرفی می کند و این ندا از آیات الهی است در این ندا به مردم توصیه می شود که با امام بیعت کنید تا دایت یابید و مخالفت حکم او را ننمایید که گمراه می شوید (۳).

و ندای دیگری قبل از ظهور صورت می گیرد که برای تثبیت حقانیت حضرت علی (علیه السلام) و شیعیان او خواهد بود. (۴).

۶ – ((نزول عیسی مسیح (ع) و اقتدای او به حضرت مهدی (علیه السلام))):

در پاره ای از روایات نزول عیسی مسیح (علیه السلام) از آسمان و اقتدای او در نماز به حضرت مهدی علیه السلام جزو اموری که همراه ظهور آن حضرت صورت می گیرد ذکر شده است رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله به دختر خویش فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند: (و منا و الله الذی لا اله الا هو مهدی هذه الامة الذی یصلی خلفه عیسی بن مریم)) (۵) (و به خدائی که پروردگاری جز او نیست سوگند که مهدی این امت از ما است همان که عیسی بن مریم پست سر او نماز می خواند).

علائم و نشانه های دیگری نیز در کتابها جمع آوری شده است اما آیا این علائم همه واقع می شوند یا ممکن است در آنها تغییراتی بوجود آید موضوعی است که در جای خود بررسی و مقرر شده و فرموده اند علائم بر دو قسم است حتمی و غیر حتمی و آنچه حتمی است واقع می شود.

در پاره ای روایات فرموده اند حتی حتمیات هم ممکن است تغییر یابد و آنچه تغییر پذیر نیست چیزهایی است که خدای متعال وعده فرموده و خداوند خلف وعده نمی فرماید ((ان الله لا یخلف المیعاد)) (۶)

بدیهی است روایاتی که محتومات را نیز قابل تغییر می داند حالت انتظار را در جامعه شیعه قوی تر می سازد تا همیشه منتظر باشند و خود را آماده سازند زیرا ممکن است علائم واقع نشده باشد و در عین حال آنحضرت ظهور نماید.

پی نوشتها:

۱) منتهی الامال زندگی امام دوازدهم ص ۱۰۲ – ۱۰۳ اثبات الهداة ج ۷ ص ۳۹۸ و ۴۱۷ غیبت نعمانی باب ۱۴ در علامات ظهور از ص ۲۴۷ – ۲۸۳ غیبت طوسی علامات ظهور از ص ۲۶۵ – ۲۸۰ روضه کافی ص ۳۱۰ حدیث ۴۸۳ بحار ج ۵۲ ص ۱۸۶ و ۲۳۷ – ۲۳۹ و دیگر صفحات باب علامات ظهور از ص ۱۸۱ الی ۲۷۸ کفایة الموحدین ج ۲ ص ۸۴۱ – ۸۴۲٫

۲) منتهی الامال زندگی امام دوازدهم ص ۱۰۴ – ۱۰۳ بحار ج ۵۳ ص ۱۵ – ۱۶ کفایة الموحدین ج ۲ ص ۸۴۲ – ۸۴۳٫

۳) منتهی الامال زندگی امام دوازدهم ص ۱۰۲، غیبت شیخ طوسی ص ۲۷۴، اثبات الهداة ج ۷ ص ۴۲۴، غیبت نعمانی ص ۲۵۷، حدیث ۱۴ و ۱۵ و نیز در دیگر روایات باب ۱۴ این کتاب کفایة الموحدین ج ۲ ص ۷۴۰ روضه کافی ص ۲۰۹ – ۲۱۰ حدیث ۲۵۵ و ص ۳۱۰ حدیث ۴۸۳ بحار الانوار ج ۵۲ در بسیاری رویات صفحات ۱۸۱ – ۲۷۸٫

۴) اثبات الهداة ج ۷ ص ۳۹۹

۵) اثبات الهداة ج ۷ ص ۱۴

۶) اثبات الهداة ج ۷ ص ۴۳۱٫
منابع مقاله:

پیشوای دوازدهم صفحه ۸۲ ، موسسه در راه حق؛